2022
wool trade blanket, interfacing, seed beads, thread
179 cm x 210 cm
dominion engages with colonialism, economics and differing worldviews through the use of a trade blanket. I chose to work with this particular blanket because its surface seemed like a barren winter landscape, where all has been wiped away. The stripes enclose the shape of the Kamloops Residential School from above and below. The black silhouette is a shadow, a black hole, a blot. I chose to cut the shape from interfacing as it is a material that is usually hidden, but is now exposed, sitting on the surface in this colonial landscape.
Residential schools were part of the colonial machine to assimilate and destroy us. Indigenous children taken by the church and the government and exploited for labour while being brutally stripped of their language, culture and family.
I have stitched tiny jet-black beads to outline the building. They subtly catch the light to speak to our remembering of the children who were inside these buildings and the survival of Indigenous ways of being. We remember. We are still here.
dominion engage avec le colonialisme, les systèmes économiques et les perspectives culturelles qui sont en opposition. J’ai choisi cette couverture de traite en particulier car sa surface me rappelle un paysage hivernal où tout a été effacé. Les bandes horizontales semblent enfermer par le dessus et par le dessous, la silhouette du Pensionnat Autochtone Kamloops. La forme du pensionnat est un ombre, un trou noir, une tache qui découpée de l’entoilage. C’est un tissu qui est d’habitude caché sous un autre afin de renforcer l’autre. Ici c’est exposé, vulnérable, placé à la surface de ce paysage colonial.
Les écoles résidentielles faisaient partie de la machine coloniale pour nous assimiler et détruire. Les enfants autochtones étaient enlevés de leurs familles par l’église et le gouvernement. À ces institutions, ils étaient exploités pour le travail et traités de manière brutale pour leur enlever leurs langues, leurs cultures et leurs familles.
J’ai brodé des perles le long du contour de la forme noire. Elles reflètent subtilement la lumière pour remémorer les enfants qui habitaient ces institutions, et nous rappeler la survie des maintes façons d’être qui sont Autochtones. Nous souvenons. Nous y sommes toujours.
Photographer credit: Eric Tschaeppeler