2015
video projection, Russian birch plywood, aluminum mesh
8.5" x 60" (height x diameter)
Collection: Ville de Montréal
for those who didn’t make it home speaks to Canada’s crisis of missing and murdered Indigenous women. Working from a compiled list of names of police databases nationwide*, various participants from Odanak, Kahnawà:ke, Kanehsatà:ke, Concordia University and Kiuna Institute write out the names of individual women. In overlaying names, compounding layer upon layer, the weight of the individual tragedies underlines the lasting and profound effect this cumulative loss has on families, friends and communities. Curated by Sylvie Paré for Printemps autochtone d'art 2, a multi-arts festival produced by Ondinnok.
NIAWEN'KO:WA - THANK YOU to the following individuals and organizations without whom this project would not have been possible: Nicole O’Bomsawin and Kiuna Institution (Odanak), Ellen Gabriel and Hilda Nicholas at Tsi Ronterihwanónhnha Language and Cultural Center (Kanehsatà:ke), Alex McComber, Tommy Deer, Martin Loft and the Kanien’kehá:ka Onkwawén:na Raotitióhkwa Language and Cultural Center (Kahnawá:ke) and Jason Lewis and Skawennati at Aboriginal Territories in CyberSpace (AbTeC) at Concordia University.
*Maryann Pearce, An Awkward Silence: Missing and Murdered Vulnerable Women and the Canadian Justice System, doctoral thesis, University of Ottawa, 2013.
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pour celles qui ne sont jamais revenues traite de la crise persistante des femmes autochtones disparues ou assassinées qui secoue le Canada. Utilisant une liste de noms compilés d’après des bases de données des forces policières de l’ensemble du pays*, de nombreuses personnes d’Odanak, de Kahnawà:ke, de Kanehsatà:ke, de l’Université Concordia et de l’Institution Kiuna ont participé au projet en écrivant les noms de ces femmes. Les inscriptions des noms sont superposées, couche après couche, afin de porter une attention au poids des tragédies personnelles, tout en soulignant les répercussions profondes et durables de ces pertes cumulatives sur les familles, les amis et les communautés. Commissaire par Sylvie Paré pour le Printemps autochtone d'art 2, un événement arts multi-disciplinaire, produit par Ondinnok.
NIAWEN'KO:WA - MERCI! aux individus et aux organismes, qui ont généreusement contribué leurs temps et fournit de l’espace à la réalisation de ce projet: Nicole O’Bomsawin et l’Institut Kiuna à Odank; Alex McComber, Tommy Deer et Martin Loft au Kanien’kehá:ka Onkwawén:na Raotitióhkwa Language and Cultural Center à Kahnawà:ke; Hilda Nicholas et Ellen Gabriel au Ronterihwanónhnha Centre de langue et culture à Kanehsatà:ke; et Jason Lewis et Skawennati aux Aboriginal Territories in CyberSpace (AbTeC) à l’Université Concordia.
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*Maryann Pearce, An Awkward Silence: Missing and Murdered Vulnerable Women and the Canadian Justice System, thèse doctorale, l’Université d’Ottawa, 2013.
photographer/photographe: Scott Benesiinaabandan