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For the next few months, I will have a different work featured each week in the city-wide event, Les fenêtres qui parlent (May - Sept 2017). Over the course 19 weeks, my project je me souviens will be featured in a window or storefront in each of the 19 different neighbourhoods of Montreal.
je me souviens witnesses the on-going crisis of missing and murdered Indigenous women in Canada. Each week, my contribution to Les fenêtres qui parlent will alternate between a montage of 812 names of missing and murdered indigenous women, names that were compiled from police databases throughout Canada (1971-2013)*, and text-based pieces created utilizing excerpts from newspapers, reports and protests. There are a great many more names to add to these 812, however I hope that this work honours all of these women, named and un-named, by making their names visible. These were transcribed and composed by many individuals, from Kahnawá:ke, Kanehsatá:ke, Odanak and Tiohtiá:ke (Montréal)**, as acts of respect, consideration and love. The text-based works speak to the urgency of this issue. Together, these pieces tell difficult political and personal histories of which we all are a part. This remembering is complicated. Action is transformation.
The event started last week in Rosemont. This week, a new work is installed in Outremont, in the window of Phonopolis, 207 rue Bernard:
The opening will take place Friday May 19 in the Outremont neighbourhood at 17h30 on the patio of Bio-Terre, 201 rue St-Viateur Ouest. https://www.facebook.com/events/443112399373548/
For more info on the full project and the maps/routes and dates of each neighbourhood exhibition: http://www.fqpmontreal.ca/portfolio/outremont/
*Maryann Pearce, « An Awkward Silence: Missing and Murdered Vulnerable Women and the Canadian Justice System », doctoral thesis, Ottawa University, 2013
**These were produced during various workshops for a video installation, for those who didn’t make it home (2015), with the collaboration of Kanien'kehá:ka Onkwawén:na Raotitióhkwa Language and Cultural Center (Kahnawá:ke), and Tsi Ronterihwanonhnha ne Kanien'kéha Language and Cultural Center (Kanehsatá:ke), Kiuna Institute (Odanak) and AbTeC at Concordia University.
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Je participe à l’événement Les fenêtres qui parlent, qui aura lieu à travers la ville de Montréal (mai – sept 2017). Mon projet je me souviens sera exposé dans une fenêtre ou vitrine dans chacun des 19 quartiers de Montréal.
je me souviens traite de la crise persistante des femmes autochtones disparues et assassinées. Chaque semaine, une semaine sur deux, j’affiche un montage de 812 noms de femmes autochtones assassinées ou disparues entre 1971 et 2013 qui ont été compilés d’après les bases de données policières de l’ensemble du Canada* ou j’affiche des messages extraits de journaux, de rapports et de manifestations. Bien qu’il y ait beaucoup plus que 812 femmes disparues ou assassinées, je veux rendre hommage à toutes : celles qui sont nommées et aussi celles qui n’y figurent pas. De nombreuses personnes de Kahnawá:ke, Kanehsatá:ke, Odanak et Tiohtiá:ke (Montréal) ont tracé ces noms, avec respect, soin et amour**. Les œuvres « messages », parlent de l’urgence ce cette crise. Ensemble, les deux formats constituent un douloureux narratif politique et personnel actuel et courant dont nous sommes tous et toutes partie prenante. Ce travail de mémoire est un processus fort complexe. L’action peut entamer la transformation.
L'événement à débuté la semaine dernière à Rosemont. Cette semaine mon oeuvre est dans la vitrine de Phonopolis, 207 rue Bernard (Outremont):
Le vernissage aura lieu vendredi le 19 mai à 17h30 sur la terrasse de Bio-Terre, 201 rue St-Viateur Ouest. L'événement Facebook est ici: https://www.facebook.com/events/443112399373548/
Pour plus d'information sur Fenêtres qui parlent, et les différents parcours et localisations hebdomadaires: http://www.fqpmontreal.ca/portfolio/outremont/
*Maryann Pearce, « An Awkward Silence: Missing and Murdered Vulnerable Women and the Canadian Justice System », thèse de doctorat, Université d’Ottawa, 2013
**Ces tracés de noms ont été produits lors de séances communautaires pour une œuvre d'installation vidéo, pour celles qui ne sont jamais revenues (2015), avec la collaboration du Kanien'kehá:ka Onkwawén:na Raotitióhkwa Language and Cultural Center (Kahnawake), Tsi Ronterihwanonhnha ne Kanien'kéha Language and Cultural Center (Kanehsatá:ke), Institut Kiuna (Odanak) et AbTeC à l’université Concordia.